26 Mei 2011

..aku lari rumah..

"Argh....!", bentakku kepada ibu.
Hari ini aku nekad. Aku akan lari dari rumah. Ibu tidak pernah memahami aku.
Semua yang aku buat salah. Itu salah. Ini salah.


Pintu rumah aku kuak tanpa menoleh ke belakang, meninggalkan semua. Sehelai sepinggang tanpa membawa apa-apa.

"Mad... Jangan pergi nak.", sayup-sayup kedengaran suara seorang perempuan tua merayu iaitu ibuku.


 Aku tidak menghirau apa-apa. Darah mudaku mendidih sehingga menyebabkan aku hilang kawalan, hilang pertimbangan.


Aku terus berjalan dan berjalan. Sehinggalah aku sampai ke pekan.


Perutku yang masih belum terisi mula membuat pelbagai ragam. Jus gastrik dirembes hanya untuk mengoyakkan perutku, bukan mencerna makanan seadanya.


"Aduh, laper banget sih...".
Aku kehairanan bagaimana tiba-tiba terkeluar loghat Indonesia. Lapar mungkin.


Dihadapan warung Pak Jais, kelihatan orang ramai berpusu-pusu memenuhi segenap ruang. Memang warungnya terkenal dengan masakan berlauk yang enak.


Aku terpaku di hadapan kedai sambil menenung setiap inci juadah yang disediakan.
Kelenjar air liur mula membuat hal.
Penghasilan aktifnya menyebabkan pengumpulan air liur yang terlalu banyak.


"Gulp!".
Segan perut yang lapar, ditambah kesedapan masakan dan bau yang menusuk hidung, aku mula menapak untuk memasuki kedai.


"Eh, aku tak bawa apa-apa tadi? Beg duit pun takde? Adusss...!"


Nampaknya terpaksalah aku terus tercegat di depan kedai.
Memohon simpati dengan membuat muka seposen.


"Oh, kamu Mad. Kenapa tercogok kat depan kedai ni je? Dah makan ke belum? Ambil nasi ni, pilih je lauk mana yang kamu suka. Hari ni Pak Jais belanja.". Pak Jais secara tiba-tiba muncul sambil menghulurkan nasi. Percuma tanpa bayaran.






"Kamu ni dari mana?"


"Saya sebenarnya lari rumah.", sambil air mata mula melimpah dari takungan mata.


"La... Kenapa menangis? Takkan dah menangis?".


"Sebenarnya tak pernah orang belanja saya kecuali Nawatoo kawan saya tu je."


Pak Jais menghela nafas. Perlahan.


"Kamu silap Mad. Sebenarnya ibu kamu dari kamu kecil sampai kamu lari dari rumah bagi kamu makan percuma. Siap disuapkan kamu..."


Tersedak.


Benar apa yang dikatakan Pak Jais.
Ya Allah, aku berdosa besar dengan ibu.


Benarlah kata orang, Apabila seseorang itu sudah tiada, barulah kita mula menghargainya..


Dan aku nekad untuk kembali ke rumah untuk memohon maaf kepada ibu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan